Jak promować lokalnie atrakcje turystyczne, nie wydając olbrzymich kwot na marketing?

O promocję danego regionu, najczęściej dbają samorządy. W tym celu powołują do życia np. punkty Informacji Turystycznej, w których pracownicy udzielają pomocy przyjeżdżającym turystom, w zakresie wszystkiego co znajduje się w okolicy.

Ostatnio modne są wszelkiego rodzaju aplikacje na smartfony, oferowane przez samorządy.


Czy to jest wystarczające? Jak wygląda praktyka przeciętnego, polskiego turysty?

Polski Turysta w podróży

Wszelkie analizy i badania wykazują, ze polski turysta do podróży po kraju, praktycznie niewiele się przygotowuje.

Tania promocja atrakcji turystycznych

Jedyne co przeciętnego turystę interesuje - to miejsce, w którym będzie nocował. Ewentualnie, zainteresuje się "czy warto w pakiecie z noclegiem wybrać wyżywienie?".
W zakresie sposobu spędzenia wolnego czasu, przeciętny turysta raczej niewiele poświęci na to czasu.

Najczęściej, przeciętny, polski turysta, wychodzi z założenia:

W moim kraju, gdzie znam mentalność, język, zwyczaje - zawsze się wszystkiego dowiem na miejscu!
Tym samym, na drugi dzień po przyjeździe, przeciętny turysta rozpoczyna poszukiwanie atrakcji, które ma odwiedzić, aby wyjazd był zadowalający.

Na „pierwszy ogień” idą pracownicy recepcji hotelowych. To najczęstsze źródło informacji o atrakcjach regionu.
Drugie źródło to Internet, a dopiero na trzecim miejscu pojawia się Informacja Turystyczna.


Jakie problemy są z informacjami w każdym z tych źródeł?

Recepcja hotelowa

W recepcji hotelowej, z wiedzą i chęcią udzielenia kompleksowej informacji, bywa różnie.

Tania promocja atrakcji turystycznych

Czasami wynika to z dużej ilości obowiązków recepcjonisty, który tylko zdawkowo informuje gościa hotelowego, aby jak najmniej poświęcić mu czasu.

Czasami pracownicy recepcji znają tylko wybrane atrakcje. Dotyczy to przypadków, gdy nie są lokalnymi mieszkańcami, a np. przyjezdnymi „za pracą” z innych krajów czy rejonów Polski.
W przypadku takich „przybyszów” poziom wiedzy jest naprawdę znikomy.

W lepszych hotelach, w okolicach recepcji, turysta natknąć się może na ulotki reklamujące różne okoliczne atrakcje.

Jednak tylko w wybranych regionach Polski ma to charakter usystematyzowany, czyli znaleźć można specjalne stojaki na ulotki, informacje drukowane w ujednoliconej formie, itd.

W praktyce, w dużej większości wypadków, na recepcjach hoteli, raczej niewiele znajduje się materiałów informacyjnych w zakresie atrakcji turystycznych regionu.

Internet

To zdecydowanie bogatsze źródło informacji dla turysty, jednak posiada szereg mankamentów.

Tania promocja atrakcji turystycznych

Po pierwsze, brak jest jednego miejsca, w którym znajduje się komplet informacji o atrakcjach regionu. Na stronach miast, gmin czy powiatów, standard i aktualność informacji daje często wiele do życzenia.

Po drugie,

...informacje często są nieaktualizowane, zdarza się że linki i odsyłacze są nieaktywne.
W dodatku strony internetowe samorządów ukazują wyłącznie atrakcje na swoim terenie.

Jeżeli zwiedzamy region, leżący na styku dwóch powiatów czy województw – to najczęściej każdy z samorządów informuje wyłącznie o własnych atrakcjach.
W takim wypadku turysta nie ma specjalnie ułatwionego zadania. Samodzielnie musi doszukać się podziału administracyjnego kraju i w takt jego rozkładu odwiedzać różne, samorządowe witryny informacyjne.

Informacja Turystyczna i aplikacje

W przypadku punktów Informacji Turystycznej sprawa także ma się różnie.

Bogactwo wiedzy i materiałów promocyjnych zależy wprost proporcjonalnie od nakładów pracy i pieniędzy jakie samorząd poświęca w tym temacie.
Najlepiej jest w dużych, polskich miastach, gdzie przyjeżdża dużo turystów, zarówno krajowych jak i zagranicznych.

Tania promocja atrakcji turystycznych

W przypadku małych miejscowości czy mniej znanych rejonów Polski, sprawy wyglądają całkiem odmiennie.

Do dyspozycji turysty jest wiedza pracownika punktu Informacji Turystycznej, czasami kartka w formacie A4, z nadrukowaną mapką i zaznaczonymi ogólnie informacjami o położeniu i formie atrakcji.

Pewnym uzupełniniem bywają tablice informacyjne, instalowane w różnych punktach, na trasach wędrówek turystów, czy w miejscach gdzie jest dana atrakcja turystyczna.

W przypadku tablic informacyjnych problemem jest ilość tekstu, która udostępniona jest do czytania oraz sama forma przekazu informacji.

W bardzo wielu przypadkach tekst jest lakoniczny, 'encyklopedyczny' lub też naszpikowany historycznymi datami i nazwami, które NICZEGO nie mówią czytającym. W dodatku bywają NUDNE!

Poza tym sama forma czytania jest dzisiaj sporym utrudnieniem dla młodszego pokolenia.

Przykład drogiej tablicy informacyjnej
Przykład tablicy informacyjnej z 'gęstym' i mało czytelnym tekstem.

Młodzi ludzie oczekują, że tekst będzie raczej krótki i szczególnie ciekawy.
W przeciwnym wypadku bardzo szybko przestają czytać informacje zawarte na tablicach informacyjnych.

Pomysłem mającym zachęcić młodsze pokolenie do zapoznania się z historią regionu, mają być aplikacje na smartfony.
W przypadku tych narzędzi, także sprawy maja się różnie, w zależności od regionu Polski.

Bardzo często po udostępnieniu turystom aplikacji, nikt się nią nie opiekuje!

Tym samym zaczyna ona być 'mało aktualna', a w dodatku często nikt nie odpowiada na opinie czy sugestie samych użytkowników.
To zniechęca kolejnych zainteresowanych.

Czasami aplikacja jest przeładowana informacjami, ponieważ łączy funkcję użytkową zarówno dla turysty jak i mieszkańca.
O ile mieszkaniec z czasem oswaja się z interfejsem i wie gdzie szukać jakiejś informacji. O tyle turysta nie ma aż tyle czasu, aby nauczyć się wszystkich funkcji aplikacji oraz rozmieszczenia poszczególnych informacji.

Na dokładkę, przybywając do każdej miejscowości, turysta powinien pobrać odrębną aplikację. A każda z tych aplikacji ma często różny układ informacji, różną jakość tej informacji oraz różne funkcje.

Jak się w tym wszystkim ma połapać turysta?


Jak zrobić tanią promocję lokalnych atrakcji turystycznych?

Jak obniżyć koszty promocji, a jednocześnie zwiększyć jej zasięg?

Projekt Mobilny Przewodnik istnieje od 2011 roku. Przez ostatnie 7 lat dokonaliśmy wiele obserwacji, analiz i zebraliśmy sporo opinii oraz doświadczeń od turystów.

Wszystkie opisane powyżej doświadczenia i mankamenty ujęliśmy przy tworzeniu obecnej platformy Mobilnego Przewodnika.

Tym samym stworzyliśmy narzędzie, ...

... które jest proste w użyciu, tanie w utrzymaniu i atrakcjne w odbiorze.
Poniższe cechy są wynikiem naszych prac nad zapewnieniem narzędzia do taniej promocji lokalnych atrakcji turystycznych.

Nasz Mobilny Przewodnik idealnie odpowiada na potrzeby samorządów i lokalnych organizacji turystycznych.
Dodatkowo jest tanim narzędziem, przez co idealnie wpisuje się w skromne budżety na promocję regionu.

Uniwersalność

Jeżeli coś jest dostępne dla szerszego grona odbiorców, to zasięg tego jest zawsze większy!

Zachwycając się możliwościami nowych technologii, bardzo często zapomina się o realiach. Zapomina się o tym, czym tak naprawdę dysponuje większość Polaków, a w szczególności co znajduje się w kieszeniach polskich turystów.

Burmistrzowie i prezydenci miast zaintersowani są przede wszystkim czymś bardzo nowatorskim, unikalnym.

Problemm w tym, że za tą nowocześnością nie zawsze nadążają ... turyści i użytkownicy. Część nowinek bardzo szybko "umiera", a część wcale nie osiąga masowego zasięgu. Przyglądnijmy się powszechnie znanym faktom.

Z danych CBOS wynika, że w 2017r.

...tylko 57% posiadaczy telefonów komórkowych w Polsce, wyposażonych było w smartfon.

A to oznacza, że wszelkie informacje dostępne wyłącznie na smartfony, są niedostępne dla blisko połowy polskiego społeczeństwa.

Zwykły telefon GSM
Nawet światowe marki zauważyły ten rozkład w społeczeństwie i przygotowały dedykowane telefony. Na zdjęciu najnowsze telefony firmy NOKIA - model 3310, które nie są smartfonami.

Tworząc Mobilny Przewodnik byliśmy w pełni świadomi, że tempo przyrostu smartfonów w polskim społeczeństwie nie jest już tak dynamiczne. Podstawową barierą jest cena smartfona.

Tania promocja atrakcji turystycznyc- tablica
W Mobilnym Przewodniku metoda dostępu do treści nie wymaga posiadania smartfonu ...

... wystarczy zwykły telefon komórkowy (a nawet z telefonu stacjonarnego można odsłuchiwać opowiadania).

Dostępność

Serwisy internetowe idealnie sprawdzają się w dużych miastach, a co poza ich obszarem?

Turysta oczekuje informacji 'na miejscu', a to oznacza że najczęściej szuka jej także przez Internet mobilny, po dotarciu w miejsce atrakcji turystycznej.

Niestety, w wielu miejscach Polski szybkość transferu daje wiele do życzenia. Szczególnie dotyczy to „terenowych atrakcji” (w lasach, ruinach zamków, na szlakach turystycznych, czy w górach).

Trudno się temu dziwić. Operatorzy komórkowi inwestują wyłącznie w obszary, gdzie znajduje się odpowiednia ilość klientów, którzy zapłacą za ich usługi.

Darmowe WiFi

Efektem tego są obszary, gdzie istnieje wyłącznie zasięg usług transmisji danych o małych prędkościach transferu. W tych miejsach czas pobrania stron internetowych z informacją trwa długo i często irytuje turystów.
Poza tym, nie każdy ma wykupiony pakiet usługi transmisji danych.

Fakty są takie, że zgodnie z raportem Urzędu Komunikacji Elektronicznej, tylko 7 mln Polaków ma aktywną usługę mobilnego Internetu.

Ilość aktywnych usług mobilnego Internetu

A trzeba pamiętać, że w tej liczbie 7 mln użytkowników, wielu jest takich, którzy wykupili mobilny Internet i korzystają z niego ... tylko w domu. Ponieważ ich domy nie są w zasięgu sieci Internetu stacjonarnego lub uważają, że usługa mobilna ma lepsze parametry lub jest tańsza od stacjonarnej.

Także darmowe WiFi dostępne jest jedynie w pobliżu wybranych obiektów, np. hoteli...

W takich wypadkach turysta nie ma technicznej możliwości pobrania wskazanej strony internetowej. Na nic są wtedy kody QR czy skrócone adresy witryn internetowych.

W przypadku Mobilnego Przewodnika sprawy mają się odmiennie.

Tania promocja atrakcji turystycznyc- tablica

Pokrycie łącznością telefonii mobilnej wynosi praktycznie 100% kraju, a to oznacza że dostęp do treści na platformie Mobilnego Przewodnika nie jest praktycznie niczym ograniczona - w otwartym terenie.

Wszędzie tam, gdzie zasięg sieci komórkowej pozwala rozmawiać przez telefon, można słuchać opowiadań Mobilnego Przewodnika.

Nie trzeba mieć aktywnej usługi transmisji danych, nie trzeba czekać, aż załaduje się strona internetowa czy ściągnie jakiś graficzny plik.

Łatwość przekazu

Audioprzewodniki to współcześnie najlepsza forma przekazywania treści.

Udźwiękowione materiały, czytane przez zawodowych lektorów, zdecydowanie lepiej docierają do słuchaczy niż 'tekst pisany'.

Tania promocja atrakcji turystycznyc- tablica

Ponadto zespół Mobilnego Przewodnika dba, aby przekazywana wiedza o atrakcji turystycznej podana była w sposób krótki i ciekawy.

Przez wiele lat eksperymentowaliśmy z treściami audio. Dzisiaj wiemy co sprawia, że turyści słuchają opowiadań do końca.

W ten sposób turysta docenia walory odwiedzonego miejsca i często zapamiętuje różnego rodzaju ciekawostki przedstawione w opowiadaniach.

Niejednokrotnie zdarza się, że turyści chwalą się uzyskaną wiedzą z opowiadań wśród rodziny, przyjaciół czy nowopoznanych znajomych - opowiadając gdzie byli i co widzieli.

To ważny i pożądany efekt dobrej promocji, który procentuje coraz większą frekwencją turystów.

Mnogość nośników

Nasze audioprzewodniki można "umieszczać" na drukowanych nośnikach !!!

Platforma Mobilnego Przewodnika daje unikalną możliwość publikowania informacji o audioprzewodnikach. Wystarczy przedstawić graficznie prosty sposób dostępu do opowiadań, na praktycznie każdym nośniku.

Tania promocja atrakcji turystycznyc- tablica
Zamiast drukować drogie przewodniki, zdecydowanie taniej jest wydrukować krótkie i małe ulotki, zawierające mapkę, wraz z naniesionymi informacjami jak odsłuchać daną opowieść.

Identycznie można zrobić w przypadku tablic informacyjnych czy stron internetowych.

Tania promocja atrakcji turystycznyc- tablica

Wystarczy krótka instrukcja obsługi i turysta może samodzielnie odsłuchać audioopowiadań. Tym samym turysta docierający do danej atrakcji turystycznej nie musi czytać długich tekstów na tablicach informacyjnych, tylko odsłuchać opowiadania na jej temat.

Ponadto,

...instrukcja obsługi Mobilnego Przewodnika zajmuje zdecydowanie mniej miejsca niż długi tekst, więc nakłady na tablice informacyjne są także wielokrotnie niższe!

Dla stron internetowych także mamy specjalny przycisk.

Wystarczy umieścić na witrynie internetowej specjalny PRZYCISK, a po otwarciu strony internetowej w smartfonie i kliknięciu w niego, spowoduje to automatyczne wybranie wskazanego numeru telefonu.

Turysta musi jedynie podać Kod Opowiadania.

Poniżej przykładowy przycisk do jednego z naszych opowiadań, który widoczny jest, gdy strona otwarta zostaje w smartfonie:

 Zadzwoń na: (76) 75 39 900  
KOD opowiadania: 1104

* opłata za połączenie telekomunikacyjne jak z numerem stacjonarnym (zgodnie z taryfą).

W przypadku wielu taryf polskich operatorów komórkowych, koszt odsłuchania opowiadania wynosi 0.00 zł, ponieważ połączenia z numerami stacjonarnymi wliczone są do stałej opłaty abonamentowej.

Otwórz tę stronę w smartfonie, aby zobaczyć jak wygląda taki przycisk. Lub zmniejsz szerokość okna przeglądarki do szerokości jaką mają ekrany smartfonów.

Wielojęzyczność

Możemy udostępniać audioprzewodniki w dowolnej wersji językowej!

Przygotowanie materiałów dla turystów zagranicznych, zawsze nastręcza sporo trudności. A argumentem powstrzymującym przed przygotowaniem wielojęzycznych treści, są koszty przygotowania wielojęzycznych publikacji.

Dotyczy to szczególnie rejonów przygranicznych.

Tania promocja atrakcji turystycznyc- tablica

W przypadku Mobilnego Przewodnika rozwiązanie jest dużo prostsze – przygotowane są dedykowane numery, na których udostępniane są treści w danym języku.

Kody Opowiadań są identyczne dla każdego z opowiadań, a wybranie różnych numerów telefonów udostępnia tę samą treść - w różnych językach.

Wystarczy raz opracować teksty opowiadań i zamieścić instrukcję dostępu do nich w różnych językach, we wszystkich masowych wydawnictwach promocyjnych, tablicach informacyjnych czy stronach internetowych.

W jednym wydawnictwie można umieścić więcej niż jedną wersję językową, odsyłając każdego z obcokrajowców, do różnych wersji audioprzewodników!

Dodatkowym atutem jest fakt, że od 2017r. rozliczenia roamingowe w Unii Europejskiej zostały zniesione.

Tania promocja atrakcji turystycznyc- roaming

Tym samym każdy posiadacz telefonu komórkowego, z krajów Unii Europejskiej, płaci za połączenie z polskim numerem stacjonarnym, taką samą cenę jak za połączenie z numerem stacjonarnym we własnym kraju.

To bardzo duży atut naszego rozwiązania, ponieważ zagraniczni turyści nie mają już oporów, przed dzwonieniem w Polsce, obawiając się wysokich rachunków telefonicznych.

Ułatwienie i zaawansowana technologia

Dla entuzjastów zaawansowanych technlogii także coś mamy!

Dla właścicieli smartfonów z systemem Android, przygotowaliśmy specjalną aplikację, dostępną, za darmo w sklepie Google.

Aplikacja na smartfony w Mobilnym Przewodniku

Aplikacja Mobilnego Przewodnika prezentuje opowieści z całej bazy naszego projektu, a także ułatwia wybranie numer telefonu.

Wystarczy kliknąć w przycisk 'Zadzwoń i posłuchaj', a smartfon automatycznie wybierze odpowiedni numer telefonu, oraz poprosi o akceptację przesłania prawidłowego Kodu Opowiadania - pozostanie tylko odsłuchanie opowiadania. Po zakończeniu opowieści system automatycznie rozłączy się. Wszystko w pełni automatycznie i maksymalnie uproszczone dla turysty.

Wszystkie opowiadania można posegregować w zależności od odległości od danego miejsca (funkcja wymaga sprawnego GPS w smartfonie).

Dodatkowo w aplikacji są mapy oparte na Google Maps, z wyznaczeniem trasy dojścia/dojazdu do wskazanej atrakcji turystycznej.

Rozszerzona Rzeczywistość

Dla smartfonów wyposażonych w odpowiednie funkcje (żyroskop, akcelerometr, GPS, cyfrowy kompas) udostępniliśmy zaawansowaną technologię Rozszerzonej Rzeczywistości.

Rozszerzona rzeczywistość w Mobilnym Przewodniku

Dzięki tej technologii turysta moża na ekranie swojego smartfona zobaczyć obraz "na żywo" i dowiedzieć się w którym kierunku znajduje się dana atrakcja turystyczna.

Klliknięcie w opis atrakcji otwiera stronę z opisem, zdjęciem i przyciskiem do automatycznego połączenia i odsłuchania opowiadania.


Podsumowanie

Dlaczego warto wykorzystać Mobilny Przewodnik?

Mobilny Przewodnik to idealne narzędzie do promowania wiedzy o historii różych atrakcji turystycznych, każdego zakątka Polski.

Idealnie wspisuje się w różnego rodzaju programy dotacji unijnych dla projektów transgranicznych. Dając tani, trwały i prosty sposób dostępu do ciekawych informacji o historii regionu. Zarówno dla Polaków, jak również obcokrajowców.

Także lokalne organizacje turystyczne mogą wzbogacić sposób przekazywania wiedzy o regionie. Planując tablice informacyjne, można zdecydowanie bardziej uatrakcyjnić sposób przekazywania wiedzy.
Można głosem żyjących świadków wydarzeń opowiedzieć o zdarzeniach lub wzbogacić przekaz o elementy folkloru (muzyka, dźwięk i odgłosy natury, itd.).

Możliwości Mobilnego Przewodnika idealnie wpasowują się w ścieżki dydaktyczne, szlaki historyczne, małe, regionalne skanseny czy "opowiadają" o tym, czego już nie ma.

A wszystko na wyciągnięcie ręki - po zwykły telefon komórkowy, którym dysponuje dzisiaj każdy turysta.
W przypadku Mobilnego Przewodnika nie trzeba:

  • doprowadzać zasilania (jak w przypadku kiosków informacyjnych),
  • martwić się czy w danym miejscu jest zasięg mobilnego Internetu lub darmowe WiFi,
  • zastanawiać się czy turysta poradzi sobie z obsługą aplikacji na smartfonie,
  • martwić się dewastacją tablic informacyjnych, na których dopisywane są różne komentarze czy grafki (tablicę można zawiesić wyżej, poza zasięgiem rąk wandali),
  • wydawać dużych kwot na druk obszernych, darmowych materiałów promocyjnych do dyspozycji turystów w IT.

Zapraszamy do współpracy!


- Mobilny Przewodnik